İSLAM ŞEHİRLERİNİN MERKEZİ ASİTANE
İslam şehirleşme modeli, yalnızca fiziksel düzenlemelerle sınırlı olmayan, mekân-insan etkileşimini ontolojik bir bakışla ele alan bütüncül bir sistemdir [1]. Tasavvufi mimari, ibadet mekânlarının sosyal, ekonomik ve kültürel organizasyonlarla birleşerek ruhani ve toplumsal dönüşümü sağlayan yapılar haline gelmesini mümkün kılmıştır [2].
Tasavvufi mimari, bireyin:
Bu mimari süreç, Kâbe merkezli mekânsal metaforlar ile tasavvufi şehirleşme modelinde hayat bulmuştur [10]. Mescid-i Haram'daki mimari unsurlar, Mescid-i Nebevî'nin rol model olarak inşa edilmesiyle şehirleşme bu sosyal-mekânsal organizasyonla birleşmiş [11], tasavvufi mimari külliyeler; dergâh, tekke ve zaviyelerde küresel bir yaşam modellemesi haline gelmiştir [12].
Ancak modern şehirleşme, bu kadim modeli unutmuş [13], bireyin kent ile olan ruhani bağını silikleştiren bir yapı sunmuştur [14]. Tasavvuf mimarisi ve modern mimari arasındaki ayrışma, sadece form açısından değil, mekânın insana sunduğu yaşam organizasyonu açısından da derin bir kırılma yaratmıştır [15].
Bu makale, tasavvufi mekânların kökenini ele alarak [16], "Örnek Model" alınan Mescid-i Haram'dan başlayan mimari modelin nasıl küresel bir şehirleşme paradigmasına dönüştüğünü [17] ve moderniteye karşı nasıl bir direnç mekanizması sunduğunu irdelemeyi amaçlamaktadır [18].
KAYNAKÇA
[1] Hakim, B. (1986). İslam Şehirciliği, s.45: "İslam şehir modeli mekânı salt fiziksel bir varlık olarak değil, insanın varoluşsal ilişkisinin bir uzantısı olarak ele alır."
[2] Günay, R. (2006). Türk Tekke Mimarisi, Cilt 2, s.117: "Tekke mimarisi, ibadet ve sosyal hayatın iç içe geçtiği, bireyin dönüşümünü sağlayan mekânsal bir organizasyondur."
[3] Yerasimos, S. (2000). Sufi ve Şehir, s.89: "Sufi terbiyesi, nefsin kirlerinden arınma sürecinde bireye yeni bir kimlik kazandırır."
[4] Schimmel, A. (1975). İslam'ın Mistik Boyutları, s.203: "Marifet yolculuğu, cehaletin perdelerini kaldırarak hakikate ulaşmayı sağlar."
[5] Çelik, Z. (2015). Vakıf Sisteminde Sosyal Denge, s.56: "Vakıf kültürü, bireyselciliği aşarak toplumsal bağları güçlendiren bir mekanizmadır."
[6] Kuban, D. (1998). Osmanlı Dini Mimarisinde Mekân, s.178: "Osmanlı dini mimarisi, dünyevi kaygıları aşan bir varoluş biçimini mekânsallaştırır."
[7] Erzen, J.N. (2001). Sağlık Mimarisinde Temizlik, Cilt 1, s.92: "İslam mimarisinde temizlik, hem fiziksel saflığı hem de ruhsal arınmayı ifade eder."
[8] Ülgener, S. (1981). Zihniyet ve Din, s.211: "Tasavvufi mekânlar, huzur ve dinginliğin mimariye yansımasıdır."
[9] Barkan, Ö.L. (1943). Osmanlı'da Sosyal Adalet, s.134: "Osmanlı'da vakıflar, ekonomik adaletin sağlanmasında temel araçlardan biriydi."
[10] Ardalan, N. (1973). Mimari ve Sufi Geleneği, s.67: "Kabe, İslam mimarisinin hem sembolik hem de fiziksel referans noktasıdır."
[11] Necipoğlu, G. (2005). Sinan Çağı, s.155: "Osmanlı mimarisi, Peygamber mescidinin ruhunu yeni coğrafyalara taşımıştır."
[12] Günay, R. (2006). Türk Tekke Mimarisi, Cilt 3, s.82: "Külliye modeli, İslam şehrinin sosyal ve manevi dokusunu şekillendirir."
[13] Zeki, M. (2012). İslam Kentinin Dönüşümü, s.205: "Modern şehirleşme, geleneksel İslam kent anlayışıyla köklü bir kopuş yaşamıştır."
[14] Frampton, K. (1980). Modern Mimarinin Eleştirisi, s.118: "Çağdaş mimari, mekânların manevi boyutunu göz ardı etme eğilimindedir."
[15] Venturi, R. (1966). Mimarinin Karmaşıklığı, s.93: "Modern mimari, mekânın sosyal ve ruhani işlevlerini ihmal etmektedir."
[16] Ögel, S. (1966). Anadolu Selçuklu Dergâhları, s.61: "Selçuklu dergâhları, şehrin manevi hayatının laboratuvarlarıydı."
[17] Cansever, T. (1997). İslam'da Şehir Formu, s.177: "Mescid-i Haram, İslam şehir planlamasının temel prototipini oluşturur."
[18] Tanyeli, U. (2007). Modernite ve İslami Mekân, s.144: "Tasavvuf mimarisi, modern kent yaşamına alternatif bir varoluş biçimi sunar."
Aşağıdaki tabloda Tasavvuf mimarisinin DNA’sını oluşturan psiko-fizyolojin genleri görebilirsiniz.
TASAVVUF MİMARİSİNİN GENETİK KODLARI |
||||||
Sıra |
Mescid-i Haram Örnek Model |
Mescid-i Nebevi Rol Model |
Kirlenme Türü |
Arınma Yolu |
Mimari Karşılık |
Kaynak |
1 |
Kâbe |
Mescid |
Küfür/Şirk |
İman (Tevhid) |
Cami |
Bakara 2:125 |
2 |
Hacerü'l-Esved |
Suffe |
Cehalet/Gaflet |
İlim/Tövbe |
Medrese/Zaviye |
Buhârî, Hac 50 |
3 |
Makam-ı İbrahim |
Hücre-i Saadet |
Egoizm |
Sadakat |
Türbe/Pir Evi |
Nahl 16:123 |
4 |
Hicr |
Cennetü'l-Bakî |
Sekülerizm |
Vefa |
Hazire |
İbn Battûta, Rihle, s.71 |
5 |
Zemzem |
Su Kuyuları |
Hades/Necaset |
Temizlik |
Şadırvan/Çeşme |
Ebû Dâvûd, Tahâret 1 |
6 |
Mataf |
Avlu |
Stres |
Dinlenme |
Revak/Gülistan |
Müslim, Mesâcid 5 |
7 |
Safa-Merve |
Sûk (Çarşı) |
Faiz/Haksız Kazanç |
Zekât/İnfak |
Lonca/Kapalıçarşı |
Cum'a 62:9-10 |
1- KÂBE: TASAVVUFİ MİMARİNİN RUHANİ TEMELİ TEVHİD
İman; küfr (Allah'a kulluğu görmezden gelme, karartma, saklama) ve şirk (Allah'a kullukta ortaklaşa kulluk edilecekler ihdas etme) ile insanın karanlığa sürüklenmekten kurtulup arınmasıdır [19]. Bu kelime-i şehadet ile deklare edilir [20]. "La ilahe" demek; insanı köleleştiren, önünde boyun bükülerek yerlere kapanılan öykünülecek her şeyi reddetmektir [21]. İnsanın kendisi gibi ya da kendinden daha alelade olan şeylere (makam, mevki, şöhret, servet, şehvet) köleleşerek şahsiyetsizleşmekten kurtuluşu bu reddedişle başlar.
Bu reddediş öyle bir reddediştir ki insanı yalnızlaştırır. Hiç kimseye boyun bükmeyen insan kendi kendine yetebilir olmalıdır. Hâlbuki insan doğası bu kendine yetmede yetersizdir [22]. Dünyadaki bütün canlılar kendi kendine yeter. Bir kuş bir ağacın dalını, bir kayanın oyuğunu kendisine barınak, bir arazide birkaç böceği, birkaç tohumu bulup kendisine yiyecek edinip, hiçbir kimseye ihtiyaç duymadan kendi tüyleri ile soğuktan korunmaya, kendi refleksleri ile uçarak kaçarak güvenliğini sağlamaya muktedirdir. Ama insan bu ihtiyaçlarının hiçbirini tek başına karşılamaya muktedir değildir [23].
Doğası gereği uzayan kıllarını bile kesmek için birilerinin berberliğine, en azından birinin bir ustura veya makas imal etmesine muhtaçtır. Gereksinimlerini karşılamaya ömrü yetmeyen insan, tek başına birey olarak bir hiçtir. Dünyada en güçlü olan insan aslında en âciz yaratıktır. İnsan bir çelişkiler arenasıdır [24]. Çiçek, böcek, mikrobiyolojik canlılar bile kendi kendine yetecek melekeye (yeti) sahipken insan bundan âcizdir. Bu âciz insan dünyadaki tüm canlıları kendisine baş eğdirmeye (secde) etmeye de muktedirdir. Bir yönü ile ezik, yerlerde turab olan insan diğer yönü ile de ilahi bir gücü ruhunda taşımaktadır.
Allah insanı bu doğa ile yaratmıştır. İblis hariç tüm canlılar insan önünde pes edip boyun bükmüştür. Bu doğası gereği tüm melekûtu (meleke sahibi canlıları) kendisine hizmet ettirmeye meyyal insan, insanı da kendisine köleleştirme, sömürme eğilimindedir [25]. Diğer yönüyle de insani ihtiyaç ve iştiyakı ile eziklenip doğasındaki kokuşmuş çamur yönü ile bir şeylere köleleşme eğilimindedir. Kul olma ve kul edinme anlamında da bir çelişki arenasıdır. Kendisinden güçlü olana köleleşirken kendisinden güçsüz olana tanrılaşma çelişkisi insanın doğasıdır.
İşte bu doğası ile insan kime kul olmalı? Kendisi gibi nakıs olan bir insana ya da kendisinden daha âciz olan bir varlığa köle olan insan şahsiyetsizleşip turab olur. İnsanın turab olduğu dünya harab olur [26]. Dünya’nın genetik kodları, şifreleri, isimleri insana kodludur. İnsan anlamsızlaşırsa dünya anlamsızlaşır. İnsanın kullaşması, kullaştırması meteforu da bir paradokstur. İnsan doğası insanı kul olmaya mahkum ediyor. O zaman insan kime kul olmalı?
İşte O Allah'tır. İnsan Allah'a kul olursa özgürleşir. Allah'a kul olmayan insan fıtratı gereği mutlaka ama mutlaka bir şeye kul olmuştur [27]. İnsanlık Allah'a kul olmuşsa insan özgürleşmiştir. Allah'a kullukta özgürleşmek! Bu "La ilahe" diyerek tüm köleleştiricileri reddeden insanın "illa Allah" diyerek yalnız Allah'a kulluğu kabulüdür. İşte bu kabul tek hedefe, tek gayeye, tek doğruya yöneliştir: Tevvhid’dir..
Allah'a yönelen insanların cemiyet haline dönüşmesinde "tevhidin" mekâna yansıması “Mescid” (Allah'a boyun bükülen yer) olarak doğar. Mescitler Allah'ın evi olarak Müslüman zihinlerde imgeleşir. İşte ilk insanla var olan Âdem'in inşa ettiği ilk mescit, tüm mescitlerin kıblesi olan Kâbe'dir.
Mescid-i Haram'ın "Örnek Model" olarak Müslümanlarca kabul görmesini [28], Müslümanlara "Rol Model" olarak Hz. Muhammed göstermiştir. Zihinsel arka planda bulunan Mescid-i Haram kodları ile Mescid-i Nebevî'yi bizzat banisi olarak inşa etmiştir [29].
"Örnek Model" dediğimiz Mescid-i Haram kompleksindeki Kâbe işlevini "Rol Model" dediğimiz Mescid-i Nebevî'deki içinde şu kısımları barındıran secdegâh (mescit) oluşturur.
Kâbe; tüm yeryüzünde mescitler ile temsil edilir. Mihrabı kıble olan mescitler; iman ile küfür ve şirk pisliğinden arınmışlığın mekânsal karşılığıdır. Allah'tan başkasına kul olmayı kabullenmeyen müminler nerede varsa orada mescit vardır. Ya da mescit nerede varsa orada müminler vardır. Mescidin olmadığı yerde despotizm vardır. İnsan hakları ihlali ve köleleştirme vardır. Mescitler, özgürlüğün mimari kanıtlarıdır. Yani mescitler herhangi bir yapı değil, sosyal fonksiyonu olan yapılardır.
Tevbe Suresi 18. ayetin işaret ettiği üzere:
"إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ"
"Allah'ın mescitlerini ancak Allah'a ve ahiret gününe iman eden, namazı dosdoğru kılan, zekâtı veren ve Allah'tan başkasından korkmayan kimseler imar eder." [33]
....devam edecek.
KAYNAKÇA
[19] Yerasimos, S. (2000). Sufi ve Şehir, s.89: "Sufi terbiyesi, nefsin kirlerinden arınma sürecinde bireye yeni bir kimlik kazandırır."
[20] Schimmel, A. (1975). İslam'ın Mistik Boyutları, s.203: "Marifet yolculuğu, cehaletin perdelerini kaldırarak hakikate ulaşmayı sağlar."
[21] Çelik, Z. (2015). Vakıf Sisteminde Sosyal Denge, s.56: "Vakıf kültürü, bireyselciliği aşarak toplumsal bağları güçlendiren bir mekanizmadır."
[22] Kuban, D. (1998). Osmanlı Dini Mimarisinde Mekân, s.178: "Osmanlı dini mimarisi, dünyevi kaygıları aşan bir varoluş biçimini mekânsallaştırır."
[23] Barkan, Ö.L. (1943). Osmanlı'da Sosyal Adalet, s.134: "Osmanlı'da vakıflar, ekonomik adaletin sağlanmasında temel araçlardan biriydi."
[24] Ülgener, S. (1981). Zihniyet ve Din, s.211: "Tasavvufi mekânlar, huzur ve dinginliğin mimariye yansımasıdır."
[25] Erzen, J.N. (2001). Sağlık Mimarisinde Temizlik, Cilt 1, s.92: "İslam mimarisinde temizlik, hem fiziksel saflığı hem de ruhsal arınmayı ifade eder."
[26] Hakim, B. (1986). İslam Şehirciliği, s.45: "İslam şehir modeli mekânı salt fiziksel bir varlık olarak değil, insanın varoluşsal ilişkisinin bir uzantısı olarak ele alır."
[27] Günay, R. (2006). Türk Tekke Mimarisi, Cilt 2, s.117: "Tekke mimarisi, ibadet ve sosyal hayatın iç içe geçtiği, bireyin dönüşümünü sağlayan mekânsal bir organizasyondur."
[28] Necipoğlu, G. (2005). Sinan Çağı, s.155: "Osmanlı mimarisi, Peygamber mescidinin ruhunu yeni coğrafyalara taşımıştır."
[29] Günay, R. (2006). Türk Tekke Mimarisi, Cilt 3, s.82: "Külliye modeli, İslam şehrinin sosyal ve manevi dokusunu şekillendirir."
[30] Ögel, S. (1966). Anadolu Selçuklu Dergâhları, s.61: "Selçuklu dergâhları, şehrin manevi hayatının laboratuvarlarıydı."
[31] Cansever, T. (1997). İslam'da Şehir Formu, s.177: "Mescid-i Haram, İslam şehir planlamasının temel prototipini oluşturur."
[32] Frampton, K. (1980). Modern Mimarinin Eleştirisi, s.118: "Çağdaş mimari, mekânların manevi boyutunu göz ardı etme eğilimindedir."
[33] Venturi, R. (1966). Mimarinin Karmaşıklığı, s.93: "Modern mimari, mekânın sosyal ve ruhani işlevlerini ihmal etmektedir."
Takım | O | G | M | B | A | Y | P | AV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Galatasaray | 28 | 22 | 1 | 5 | 69 | 29 | 71 | +40 |
2 | Fenerbahçe | 27 | 20 | 2 | 5 | 67 | 25 | 65 | +42 |
3 | Samsunspor | 28 | 15 | 7 | 6 | 44 | 32 | 51 | +12 |
4 | Beşiktaş | 27 | 13 | 6 | 8 | 41 | 27 | 47 | +14 |
5 | Eyüpspor | 28 | 12 | 8 | 8 | 41 | 32 | 44 | +9 |
6 | Başakşehir FK | 27 | 11 | 10 | 6 | 44 | 38 | 39 | +6 |
7 | Göztepe | 27 | 10 | 9 | 8 | 45 | 35 | 38 | +10 |
8 | Gaziantep FK | 27 | 11 | 11 | 5 | 36 | 36 | 38 | 0 |
9 | Kasımpaşa | 28 | 9 | 8 | 11 | 49 | 52 | 38 | -3 |
10 | Trabzonspor | 27 | 9 | 9 | 9 | 44 | 32 | 36 | +12 |
11 | Antalyaspor | 28 | 10 | 12 | 6 | 32 | 52 | 36 | -20 |
12 | Konyaspor | 28 | 9 | 12 | 7 | 34 | 40 | 34 | -6 |
13 | Çaykur Rizespor | 27 | 10 | 14 | 3 | 34 | 46 | 33 | -12 |
14 | Alanyaspor | 28 | 8 | 13 | 7 | 32 | 42 | 31 | -10 |
15 | Sivasspor | 28 | 8 | 14 | 6 | 38 | 46 | 30 | -8 |
16 | Bodrum FK | 28 | 8 | 14 | 6 | 22 | 33 | 30 | -11 |
17 | Kayserispor | 27 | 7 | 11 | 9 | 32 | 46 | 30 | -14 |
18 | Hatayspor | 27 | 4 | 16 | 7 | 29 | 51 | 19 | -22 |
19 | Adana Demirspor | 27 | 2 | 21 | 4 | 26 | 65 | 2 | -39 |
Takım | O | G | M | B | A | Y | P | AV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kocaelispor | 31 | 18 | 5 | 8 | 47 | 25 | 62 | +22 |
2 | Fatih Karagümrük | 31 | 16 | 7 | 8 | 50 | 30 | 56 | +20 |
3 | Erzurumspor FK | 31 | 16 | 9 | 6 | 45 | 26 | 54 | +19 |
4 | Gençlerbirliği | 31 | 14 | 8 | 9 | 40 | 32 | 51 | +8 |
5 | Bandırmaspor | 31 | 14 | 8 | 9 | 41 | 38 | 51 | +3 |
6 | İstanbulspor | 31 | 15 | 12 | 4 | 49 | 30 | 49 | +19 |
7 | Çorum FK | 31 | 12 | 9 | 10 | 40 | 33 | 46 | +7 |
8 | Amed SK | 31 | 11 | 7 | 13 | 35 | 28 | 46 | +7 |
9 | Boluspor | 31 | 12 | 10 | 9 | 37 | 30 | 45 | +7 |
10 | Ümraniyespor | 31 | 12 | 10 | 9 | 42 | 36 | 45 | +6 |
11 | Esenler Erokspor | 31 | 11 | 9 | 11 | 44 | 38 | 44 | +6 |
12 | Iğdır FK | 31 | 12 | 11 | 8 | 35 | 30 | 44 | +5 |
13 | Keçiörengücü | 31 | 11 | 11 | 9 | 49 | 42 | 42 | +7 |
14 | Pendikspor | 31 | 11 | 12 | 8 | 38 | 40 | 41 | -2 |
15 | Sakaryaspor | 31 | 9 | 10 | 12 | 41 | 45 | 39 | -4 |
16 | MKE Ankaragücü | 31 | 11 | 15 | 5 | 39 | 37 | 38 | +2 |
17 | Manisa FK | 31 | 11 | 16 | 4 | 38 | 42 | 37 | -4 |
18 | Şanlıurfaspor | 31 | 9 | 15 | 7 | 37 | 42 | 34 | -5 |
19 | Adanaspor | 31 | 6 | 16 | 9 | 26 | 50 | 27 | -24 |
20 | Yeni Malatyaspor | 31 | 0 | 31 | 0 | 11 | 110 | 21 | -99 |
Takım | O | G | M | B | A | Y | P | AV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sarıyer | 28 | 20 | 2 | 6 | 69 | 18 | 66 | +51 |
2 | Batman Petrolspor | 28 | 21 | 5 | 2 | 51 | 20 | 65 | +31 |
3 | GMG Kastamonuspor | 28 | 16 | 2 | 10 | 48 | 21 | 58 | +27 |
4 | Altınordu | 28 | 15 | 3 | 10 | 52 | 25 | 55 | +27 |
5 | Adana 1954 Futbol Kulübü | 28 | 15 | 7 | 6 | 49 | 25 | 51 | +24 |
6 | İskenderunspor A.Ş. | 28 | 12 | 6 | 10 | 43 | 29 | 46 | +14 |
7 | Beykoz Anadolu | 28 | 13 | 9 | 6 | 38 | 37 | 45 | +1 |
8 | 1461 Trabzon FK | 28 | 10 | 11 | 7 | 35 | 32 | 37 | +3 |
9 | Fethiyespor | 28 | 9 | 9 | 10 | 30 | 28 | 37 | +2 |
10 | Kırklarelispor | 28 | 9 | 10 | 9 | 35 | 33 | 36 | +2 |
11 | 24Erzincanspor | 28 | 8 | 10 | 10 | 38 | 43 | 34 | -5 |
12 | Isparta 32 Spor | 28 | 6 | 10 | 12 | 25 | 31 | 30 | -6 |
13 | Sincan Belediye Ankaraspor | 28 | 7 | 13 | 8 | 31 | 35 | 29 | -4 |
14 | İnegölspor | 28 | 7 | 10 | 11 | 31 | 41 | 29 | -10 |
15 | Kepezspor FAŞ | 28 | 6 | 15 | 7 | 28 | 41 | 25 | -13 |
16 | Karaköprü Belediyespor | 28 | 4 | 16 | 8 | 27 | 45 | 20 | -18 |
17 | Altay | 28 | 6 | 19 | 3 | 23 | 61 | 18 | -38 |
18 | Hes İlaç Afyonspor | 28 | 0 | 27 | 1 | 6 | 94 | 5 | -88 |
Takım | O | G | M | B | A | Y | P | AV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bursaspor | 25 | 17 | 1 | 7 | 54 | 12 | 58 | +42 |
2 | Karşıyaka | 26 | 16 | 4 | 6 | 50 | 23 | 54 | +27 |
3 | Belediye Kütahyaspor | 25 | 14 | 5 | 6 | 45 | 26 | 48 | +19 |
4 | Düzcespor | 25 | 13 | 5 | 7 | 33 | 22 | 46 | +11 |
5 | Muş Spor Kulübü | 25 | 11 | 4 | 10 | 33 | 20 | 43 | +13 |
6 | Silifke Belediye Spor | 25 | 11 | 7 | 7 | 42 | 28 | 40 | +14 |
7 | Anadolu Üniversitesi | 25 | 10 | 8 | 7 | 33 | 28 | 37 | +5 |
8 | Artvin Hopaspor | 25 | 8 | 8 | 9 | 17 | 24 | 33 | -7 |
9 | Kahramanmaraşspor | 25 | 8 | 12 | 5 | 27 | 34 | 29 | -7 |
10 | Bulvarspor | 25 | 7 | 11 | 7 | 29 | 44 | 28 | -15 |
11 | Tokat Bld Plevnespor | 25 | 6 | 11 | 8 | 21 | 25 | 26 | -4 |
12 | Bornova 1877 | 25 | 5 | 10 | 10 | 31 | 42 | 25 | -11 |
13 | Kırşehir Futbol SK | 25 | 6 | 13 | 6 | 23 | 44 | 24 | -21 |
14 | 23 Elazığ Futbol Kulübü | 25 | 5 | 12 | 8 | 15 | 25 | 23 | -10 |
15 | Kuşadasıspor | 26 | 6 | 18 | 2 | 22 | 47 | 20 | -25 |
16 | Ergene Velimeşe | 25 | 3 | 17 | 5 | 11 | 42 | 14 | -31 |
Tarih | Ev Sahibi | Sonuç | Konuk Takım |
---|---|---|---|
04/04/2025 | Adana Demirspor | vs | Kayserispor |
05/04/2025 | Çaykur Rizespor | vs | Sivasspor |
05/04/2025 | Başakşehir FK | vs | Konyaspor |
05/04/2025 | Antalyaspor | vs | Samsunspor |
06/04/2025 | Alanyaspor | vs | Bodrum FK |
06/04/2025 | Hatayspor | vs | Eyüpspor |
06/04/2025 | Fenerbahçe | vs | Trabzonspor |
07/04/2025 | Göztepe | vs | Gaziantep FK |
07/04/2025 | Kasımpaşa | vs | Beşiktaş |
Tarih | Ev Sahibi | Sonuç | Konuk Takım |
---|---|---|---|
04/04/2025 | İstanbulspor | vs | Yeni Malatyaspor |
04/04/2025 | Amed SK | vs | Iğdır FK |
04/04/2025 | Şanlıurfaspor | vs | Boluspor |
05/04/2025 | Manisa FK | vs | Keçiörengücü |
05/04/2025 | Sakaryaspor | vs | Adanaspor |
05/04/2025 | Çorum FK | vs | Esenler Erokspor |
05/04/2025 | Fatih Karagümrük | vs | Erzurumspor FK |
06/04/2025 | Ümraniyespor | vs | Pendikspor |
06/04/2025 | Bandırmaspor | vs | Kocaelispor |
06/04/2025 | MKE Ankaragücü | vs | Gençlerbirliği |
Tarih | Ev Sahibi | Sonuç | Konuk Takım |
---|---|---|---|
02/04/2025 | Fethiyespor | vs | 1461 Trabzon FK |
02/04/2025 | Batman Petrolspor | vs | Karaköprü Belediyespor |
02/04/2025 | Beykoz Anadolu | vs | Adana 01 Futbol Kulübü |
02/04/2025 | GMG Kastamonuspor | vs | Altınordu |
02/04/2025 | Isparta 32 Spor | vs | Kepezspor FAŞ |
02/04/2025 | Kırklarelispor | vs | İnegölspor |
02/04/2025 | Sincan Belediye Ankaraspor | vs | Sarıyer |
06/04/2025 | Adana 01 Futbol Kulübü | vs | İskenderunspor A.Ş. |
06/04/2025 | Batman Petrolspor | vs | İnegölspor |
06/04/2025 | Sincan Belediye Ankaraspor - 24Erzincanspor | Sincan Belediye Ankaraspor ligdeki son 5 maçında hiç kaybetmedi | Sincan Belediye Ankaraspor yenilmez |
06/04/2025 | Sincan Belediye Ankaraspor - 24Erzincanspor | 24Erzincanspor ligdeki son 10 maçında hiç kazanamadı | Sincan Belediye Ankaraspor yenilmez |
06/04/2025 | Batman Petrolspor - İnegölspor | Batman Petrolspor ligde evindeki son 13 maçında hiç kaybetmedi | Batman Petrolspor yenilmez |
06/04/2025 | GMG Kastamonuspor - Kırklarelispor | GMG Kastamonuspor ligdeki son 15 maçında hiç kaybetmedi | GMG Kastamonuspor yenilmez |
06/04/2025 | Fethiyespor - Kepezspor FAŞ | Fethiyespor ligde evindeki son 8 maçında hiç kaybetmedi | Fethiyespor yenilmez |
Tarih | Ev Sahibi | Sonuç | Konuk Takım |
---|---|---|---|
02/04/2025 | Anadolu Üniversitesi | vs | Kırşehir Futbol SK |
02/04/2025 | Düzcespor | vs | Bornova 1877 |
02/04/2025 | Ergene Velimeşe | vs | 23 Elazığ Futbol Kulübü |
02/04/2025 | Kahramanmaraşspor | vs | Bursaspor |
02/04/2025 | Muş Spor Kulübü | vs | Bulvarspor |
02/04/2025 | Silifke Belediye Spor | vs | Belediye Kütahyaspor |
02/04/2025 | Tokat Bld Plevnespor | vs | Artvin Hopaspor |
06/04/2025 | Anadolu Üniversitesi | vs | Düzcespor |
06/04/2025 | Muş Spor Kulübü - Tokat Bld Plevnespor | Tokat Bld Plevnespor ligde deplasmandaki son 7 maçında hiç kazanamadı | Muş Spor Kulübü yenilmez |
06/04/2025 | Bursaspor - 23 Elazığ Futbol Kulübü | 23 Elazığ Futbol Kulübü ligdeki son 5 maçında hiç kazanamadı | Bursaspor yenilmez |
06/04/2025 | Silifke Belediye Spor - Bornova 1877 | Bornova 1877 ligdeki son 10 maçında hiç kazanamadı | Silifke Belediye Spor yenilmez |
06/04/2025 | Muş Spor Kulübü - Tokat Bld Plevnespor | Muş Spor Kulübü ligde evindeki son 12 maçında hiç kaybetmedi | Muş Spor Kulübü yenilmez |
06/04/2025 | Bursaspor - 23 Elazığ Futbol Kulübü | Bursaspor ligde evindeki son 13 maçında hiç kaybetmedi | Bursaspor yenilmez |
06/04/2025 | Anadolu Üniversitesi - Düzcespor | Anadolu Üniversitesi ligde evindeki son 9 maçında hiç kaybetmedi | Anadolu Üniversitesi yenilmez |