Bugun...


Dr. Ercan BARAN

facebook-paylas
EDWARD WİLLİAM SAİD (1935-2003) VE ENTELEKTÜEL-1
Tarih: 11-02-2025 22:57:00 Güncelleme: 11-02-2025 22:57:00


Öz: Dünya tarihi boyunca insanoğlu yaşamak için adalet duygusunu canlı tutmaya gereksinim hissetmiştir. Adalet duygusu insanoğlunun ortak vicdani duygularının ön plana çıkmasını sağlamıştır. İnsanoğlunu yaratan yaratıcı insanların nankör olduğunu da söyleyerek insanoğluna adaleti hatırlatacak uyarıcılar her zaman göndermiştir. Bu uyarıcılar bazen dini isimlendirmelerle peygamberler olmuş bazen filozoflar, aydınlar, entelektüel ve yazarlar olagelmişlerdir. Dünyada adaletin sağlanması için peygamberlerin önemi kadar entelektüellerde önem arz etmektedir. Tabii herkes entelektüel olabilir. Bir cumhurbaşkanı, bir başbakan, bakan, filozof, memur, doktor, mühendis, din adamı gibi.

Önemli olan entelektüelin görevinin ne olacağıdır ve tartışma buradan başlamaktadır. Entelektüel olabilmek için bütün her şeye itiraz etmek mi gerekmektedir. Ya da entelektüelin bulunduğu toplum içerisindeki yerel inanışlara ve iktidarlara da karşı çıkması mı gerekir. Ya da entelektüel Antonio Gramsci’nin söylediği gibi iletişim çağının gelişmesiyle beraber organik aydın mı olmalıdır? Yani entelektüel toplumu savunmak ya da toplumdaki her şeye karşı çıkmakla aydın olabilir mi? Ya da entelektüel toplumunun gelenek, görenek ve dinsel inanışına bağlı kalarak entelektüel kalabilir mi? Ya da entelektüel ladini kalmalı mıdır? Tabii bu gibi sorular çoğaltılabilir. Günümüz iletişim çağında entelektüel adaleti, hakkı hukuku koruyan ve savunan olmalıdır. Ama Halil İnalcık’ın “Patron ve Patronaj” kitabında belirttiği gibi entelektüel nasıl geçinecektir. Entelektüelin hamisi kim olmalıdır sorusu da burada anlamlıdır. Entelektüelin hamisi geçmiş zamanda iktidarlardı ama günümüz iletişim çağında matbaanın gelişmiş olmasıyla beraber bugün böyle olmak durumunda değildir. Ama yine de entelektüel iktidarlarla ilişkisini sürdürmektedir. Güney Amerika’daki entelektüelin var olan iktidarlar tarafından satın alınmış olmasının romanlara yani anlatılara yansımış olması da ayrıca ilginçtir.

İşte burada günümüz dünyasında tanınan Hz. İsa’nın memleketinden Filistin Nasıralı Hristiyan asıllı Edward William Said ismi bizin için önem arz etmektedir. Said’in bütün insanlık için yeri önemli olsa da Filistin için daha ayrıca önemlidir.

Anahtar Kelimeler: Entelektüel, Edward William Said, Adalet, Hukuk, Vicdan

EDWARD WILLIAM SAID AND THE INTELLECTUAL

Abstract: Throughout the history of the world, human beings have felt the need to keep the sense of justice alive in order to live. The sense of justice has brought the common conscience of human beings to the fore. He also said that the creative people who created human beings are ungrateful, and he has always sent warnings to remind mankind of justice. These stimulants have sometimes been prophets with religious names, sometimes philosophers, intellectuals, intellectuals and writers. In order to ensure justice in the world, intellectuals are as important as the prophets. Of course, anyone can be an intellectual. Like a president, a prime minister, a minister, a philosopher, a civil servant, a doctor, an engineer, a clergyman.

The important thing is what the task of the intellectual will be, and the discussion starts from here. Is it necessary to object to everything in order to be an intellectual? Or should the intellectual also oppose the local beliefs and powers in his society? Or should the intellectual become organic intellectuals with the advent of the age of communication, as Antonio Gramsci said? That is, can the intellectual be enlightened by defending society or opposing everything in society? Or can it remain intellectual by adhering to the traditions, customs, and religious beliefs of its intellectual community? Or should it remain intellectual spruce? Of course, such questions can be multiplied. In today's communication age, intellectual justice, right, law should be protected and defended. But as Halil İnalcık stated in his book “Boss and Patronage”, how will an intellectual get along. The question of who should be the patron of the intellectual is also relevant here. The protector of the intellectual was in power in the past, but with the development of the printing press in today's communication age, it does not have to be like this today. But he still maintains his relationship with intellectual powers. It is also interesting that the fact that the intellectual in South America was bought by the existing powers is reflected in the novels, that is, the narratives.

Here, known in today's world, Hz. The name Edward William Said, of Christian origin from Nazareth, Palestine, from the hometown of Jesus, is important to us. Although Said's place is important for all humanity, it is more important for Palestine.

Keywords: Intellectual, Edward William Said, Justice, Law, Conscience

GİRİŞ

Entelektüeller dünyada insanlığın yararına bir medeniyet yaratmada başat rol oynarlar. Bu anlamda entelektüel dünyamız için önemli ve kıymetlidir. Gerçek entelektüel tarih boyunca yalnız kalmak pahasına dokuz köyden kovulan ve onuncu köyden kovulmayı da göze alandır. Dünya medeniyetleri gelişimlerini bu entelektüellere borçludur desek yeridir. Tabiki kastettiğimiz gerçek entelektüellerdir. Bazı entelektüeller çuvaldızı başkalarına batırırken iğneyi kendilerine batırmayı göze alamamışlardır. Bazı Fransız entelektüellerinin Fransa’nın Cezayir’i işgal etmelerine sessiz kalmaları düşündürücüdür. Amerikalı bazı entelektüellerin Amerika’nın Vietnam ve Irak işgaline sessiz kalışları gibi.

EDWARD WİLLİAM SAİD (1935-2003)

Edward William Said 1935 yılında Batı Kudüs Nasıra’da Hristiyan bir ailede doğdu ve Protestan olarak vaftizi yapıldı. Babası zengin bir tacir olan Kudüslü Wadie Said, annesi Nâsıralı Hilda Mûsâ’dır.  Said ailesi Filistin’de olan olaylar yüzünden 1947 yılında Filistin’den göç ederek Mısır Kahire’ye yerleşti. Said eğitimine Kahire Amerikan Okulu ve Kahire Victoria Koleji ile devam etmiştir. Said 1951 yılında Mısır’dan ayrılarak Amerika’ya gitmiş ve orada Massachusetts’teki Mount Hermon School’da eğitimine devam etmiştir. Said üniversiteyi Princeton Üniversitesi’nde (1953-1957) okumuştur. Üniversiteyi bitiren Said yüksek lisansını (1960) Harvard Üniversitesi’nde, doktorasını ise 1964 yılında İngiliz edebiyatı alanında yapmıştır. Doktorasını bitiren Said sırasıyla Columbia Üniversitesi’nde 1963’te araştırmacı, 1965’te asistan, 1968’de doçent ve 1970’te profesör olmuştur. 1989’da Beşerî Bilimler Old Dominion Foundation profesörlüğüne getirilmiş, 1974’te Harvard’da Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü’nde misafir öğretim üyesi, 1975-1976’da Stanford Davranış Bilimleri İleri Araştırmalar Merkezi’nde burslu araştırmacı ve 1979’da Johns Hopkins Üniversitesi Beşerî Bilimler Bölümü’nde misafir öğretim üyesi olarak çalışmıştır. Bir dönem Arab Studies Quarterly dergisinin editörlüğünü yapan Said, New York’taki Dış İlişkiler Konseyi, Amerikan Sanatlar Akademisi ve PEN gibi kuruluşların yönetim kurulu üyeliklerinde de bulunmuştur. 1976’da Harvard Üniversitesi Bowdoin ödülünü, 1976 ve 1994’te Lionel Trilling ödülünü ve 1983’te Rene Wellek ödülünü almıştır. 1977-1991 yılları arasında Filistin Ulusal Konseyi’nin üyesi olarak da görev yapmıştır. Lösemi hastalığına yakalanan, uzun ve acılı bir tedavi dönemi geçiren Said 23 Eylül 2003’te New York’ta ölmüştür.

Hıristiyan Arap bir ailenin çocuğu olarak evinde Arapça, dışarıda İngilizce konuşan, Batı okullarında eğitimini tamamlayan ve akademik hayata Amerika Birleşik Devletleri’nde katılan Edward Said bu özellikleri sebebiyle kendisini ne bütünüyle bir Arap ne de bütünüyle bir Batılı gibi hissedebilmiştir. Bu sebeple otobiyografisine “Dünyalar Arasında” başlığını koyduğu gibi hâtıratını içeren kitaba Yersiz Yurtsuz ismini vermiştir. Said, Kahire Victoria Koleji’ndeki eğitimine ilişkin hâtıralarından söz ederken şunları yazar: “Bir İngiliz okul çocuğu gibi düşünmek ve inanmak üzere yetiştirildiysem de, aynı zamanda üstleri tarafından bulunduğu konumu, yani İngiliz olmaya özenmeyecek şekilde eğitilen bir yabancı, Avrupalı olmayan bir öteki olduğumu bilecek şekilde de yetiştirilmiştim ... Aynı zamanda hem ‘pis Arap’ hem de Anglikan olmak sürekli bir iç savaş içinde olmak demekti” (Kış Ruhu, s. 17). Said’in hayat hikâyesine ait bu özellikler onun bütün çalışmalarında etkisini göstermiş gibidir. Gerek doktora tezinin konusu olan Joseph Conrad’ın kişisel özellikleriyle kendi serüveni gerekse Oryantalizm ve Entelektüel adlı çalışmaları başta olmak üzere birçok çalışmasının kendi hayat hikâyesinden belli izler taşıdığı ve kişisel serüveniyle paralellikler gösterdiği kolayca tesbit edilebilir.

Said, Oryantalizm adlı çalışmasıyla dünya çapında bir üne kavuşmuşsa da akademik hayatını mukayeseli edebiyat incelemeleri, edebiyat kuramı, edebî eleştiri alanlarına hasretmiştir. Bunların yanı sıra bir Filistinli olarak özellikle 1967 savaşından sonra Filistin meselesiyle daha yakından ilgilenen, kendi kimliğinin daha çok farkına varan, Amerikan kamuoyunda Filistin meselesinin bir tür sözcülüğü görevini üstlenen faal bir yanı da bulunmaktadır. Edebiyat kuramı ve eleştiri alanında gerçekleştirdiği incelemeler Oryantalizm’de, Kültür ve Emperyalizm’de, Haberlerin Ağında İslam’da, Filistin’in Sorunu’nda yapmış olduğu çözümlemelerin felsefî temellerini oluşturur. Auerbach, Spitzer ve Curtius’un temsil ettiği hümanist filoloji geleneği, Vico’nun, Gramsci’nin ve Lukacs’ın tarihselciliği, Foucault’nun bilginin arkeolojisi ve bilgi-iktidar gibi analiz araçları, Fanon’un antiemperyalizmi, Marks’ın radikalizmi, Swift, Blackmur, Chomsky, Nietzsche ve Adorno’nun birçok kavram ya da yaklaşımı Said’in entelektüel ve felsefî birikiminin arka planını teşkil eder. Onun tek bir eleştiri ya da felsefî söylemin takipçisi olduğu söylenemez. Said, sözü edilen eleştirmen ve düşünürlerin üretiminden serbest biçimde yararlanarak kendine özgü bir çerçeve geliştirmeye çalışmıştır. Edebiyat eleştirisi alanındaki dört temel yaklaşımı (pratik eleştiri, akademik edebiyat tarihi, edebî beğeni ve yorum, edebiyat teorisi) “profesyonel uzmanlık kültü”nün, yani uzmanlaşmanın tuzağına düştüğü gerekçesiyle reddeden Said eleştirisinin merkezine dünyevîlik ve laiklik kavramlarını yerleştirir (The World, s. 1-30; ayrıca bk. Ashcroft – Ahluwalia, s. 31-56). Ona göre metinler belli koşullarda toplumsal ve kültürel bir dünya içinde üretilir ve aynı zamanda bu dünyaya müdahalede bulunur. Derrida’nın anlamın ertelenmesine, yorumun sonsuzluğuna ilişkin teklifini de kabul etmeyen Said’e göre metinler kendi dünyevîliklerini bildirir.

 

 



Bu yazı 635 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YAZARLAR
nöbetçi eczaneler
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Galatasaray 28 22 1 5 69 29 71 +40
2 Fenerbahçe 27 20 2 5 67 25 65 +42
3 Samsunspor 28 15 7 6 44 32 51 +12
4 Beşiktaş 27 13 6 8 41 27 47 +14
5 Eyüpspor 28 12 8 8 41 32 44 +9
6 Başakşehir FK 27 11 10 6 44 38 39 +6
7 Göztepe 27 10 9 8 45 35 38 +10
8 Gaziantep FK 27 11 11 5 36 36 38 0
9 Kasımpaşa 28 9 8 11 49 52 38 -3
10 Trabzonspor 27 9 9 9 44 32 36 +12
11 Antalyaspor 28 10 12 6 32 52 36 -20
12 Konyaspor 28 9 12 7 34 40 34 -6
13 Çaykur Rizespor 27 10 14 3 34 46 33 -12
14 Alanyaspor 28 8 13 7 32 42 31 -10
15 Sivasspor 28 8 14 6 38 46 30 -8
16 Bodrum FK 28 8 14 6 22 33 30 -11
17 Kayserispor 27 7 11 9 32 46 30 -14
18 Hatayspor 27 4 16 7 29 51 19 -22
19 Adana Demirspor 27 2 21 4 26 65 2 -39
Takım O G M B A Y P AV
1 Kocaelispor 31 18 5 8 47 25 62 +22
2 Fatih Karagümrük 31 16 7 8 50 30 56 +20
3 Erzurumspor FK 31 16 9 6 45 26 54 +19
4 Gençlerbirliği 31 14 8 9 40 32 51 +8
5 Bandırmaspor 31 14 8 9 41 38 51 +3
6 İstanbulspor 31 15 12 4 49 30 49 +19
7 Çorum FK 31 12 9 10 40 33 46 +7
8 Amed SK 31 11 7 13 35 28 46 +7
9 Boluspor 31 12 10 9 37 30 45 +7
10 Ümraniyespor 31 12 10 9 42 36 45 +6
11 Esenler Erokspor 31 11 9 11 44 38 44 +6
12 Iğdır FK 31 12 11 8 35 30 44 +5
13 Keçiörengücü 31 11 11 9 49 42 42 +7
14 Pendikspor 31 11 12 8 38 40 41 -2
15 Sakaryaspor 31 9 10 12 41 45 39 -4
16 MKE Ankaragücü 31 11 15 5 39 37 38 +2
17 Manisa FK 31 11 16 4 38 42 37 -4
18 Şanlıurfaspor 31 9 15 7 37 42 34 -5
19 Adanaspor 31 6 16 9 26 50 27 -24
20 Yeni Malatyaspor 31 0 31 0 11 110 21 -99
Takım O G M B A Y P AV
1 Sarıyer 28 20 2 6 69 18 66 +51
2 Batman Petrolspor 28 21 5 2 51 20 65 +31
3 GMG Kastamonuspor 28 16 2 10 48 21 58 +27
4 Altınordu 28 15 3 10 52 25 55 +27
5 Adana 1954 Futbol Kulübü 28 15 7 6 49 25 51 +24
6 İskenderunspor A.Ş. 28 12 6 10 43 29 46 +14
7 Beykoz Anadolu 28 13 9 6 38 37 45 +1
8 1461 Trabzon FK 28 10 11 7 35 32 37 +3
9 Fethiyespor 28 9 9 10 30 28 37 +2
10 Kırklarelispor 28 9 10 9 35 33 36 +2
11 24Erzincanspor 28 8 10 10 38 43 34 -5
12 Isparta 32 Spor 28 6 10 12 25 31 30 -6
13 Sincan Belediye Ankaraspor 28 7 13 8 31 35 29 -4
14 İnegölspor 28 7 10 11 31 41 29 -10
15 Kepezspor FAŞ 28 6 15 7 28 41 25 -13
16 Karaköprü Belediyespor 28 4 16 8 27 45 20 -18
17 Altay 28 6 19 3 23 61 18 -38
18 Hes İlaç Afyonspor 28 0 27 1 6 94 5 -88
Takım O G M B A Y P AV
1 Bursaspor 25 17 1 7 54 12 58 +42
2 Karşıyaka 26 16 4 6 50 23 54 +27
3 Belediye Kütahyaspor 25 14 5 6 45 26 48 +19
4 Düzcespor 25 13 5 7 33 22 46 +11
5 Muş Spor Kulübü 25 11 4 10 33 20 43 +13
6 Silifke Belediye Spor 25 11 7 7 42 28 40 +14
7 Anadolu Üniversitesi 25 10 8 7 33 28 37 +5
8 Artvin Hopaspor 25 8 8 9 17 24 33 -7
9 Kahramanmaraşspor 25 8 12 5 27 34 29 -7
10 Bulvarspor 25 7 11 7 29 44 28 -15
11 Tokat Bld Plevnespor 25 6 11 8 21 25 26 -4
12 Bornova 1877 25 5 10 10 31 42 25 -11
13 Kırşehir Futbol SK 25 6 13 6 23 44 24 -21
14 23 Elazığ Futbol Kulübü 25 5 12 8 15 25 23 -10
15 Kuşadasıspor 26 6 18 2 22 47 20 -25
16 Ergene Velimeşe 25 3 17 5 11 42 14 -31
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 04/04/2025 Adana Demirspor vs Kayserispor
 05/04/2025 Çaykur Rizespor vs Sivasspor
 05/04/2025 Başakşehir FK vs Konyaspor
 05/04/2025 Antalyaspor vs Samsunspor
 06/04/2025 Alanyaspor vs Bodrum FK
 06/04/2025 Hatayspor vs Eyüpspor
 06/04/2025 Fenerbahçe vs Trabzonspor
 07/04/2025 Göztepe vs Gaziantep FK
 07/04/2025 Kasımpaşa vs Beşiktaş
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 04/04/2025 İstanbulspor vs Yeni Malatyaspor
 04/04/2025 Amed SK vs Iğdır FK
 04/04/2025 Şanlıurfaspor vs Boluspor
 05/04/2025 Manisa FK vs Keçiörengücü
 05/04/2025 Sakaryaspor vs Adanaspor
 05/04/2025 Çorum FK vs Esenler Erokspor
 05/04/2025 Fatih Karagümrük vs Erzurumspor FK
 06/04/2025 Ümraniyespor vs Pendikspor
 06/04/2025 Bandırmaspor vs Kocaelispor
 06/04/2025 MKE Ankaragücü vs Gençlerbirliği
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 02/04/2025 Fethiyespor vs 1461 Trabzon FK
 02/04/2025 Batman Petrolspor vs Karaköprü Belediyespor
 02/04/2025 Beykoz Anadolu vs Adana 01 Futbol Kulübü
 02/04/2025 GMG Kastamonuspor vs Altınordu
 02/04/2025 Isparta 32 Spor vs Kepezspor FAŞ
 02/04/2025 Kırklarelispor vs İnegölspor
 02/04/2025 Sincan Belediye Ankaraspor vs Sarıyer
 06/04/2025 Adana 01 Futbol Kulübü vs İskenderunspor A.Ş.
 06/04/2025 Batman Petrolspor vs İnegölspor
 06/04/2025 Sincan Belediye Ankaraspor - 24Erzincanspor Sincan Belediye Ankaraspor ligdeki son 5 maçında hiç kaybetmedi  Sincan Belediye Ankaraspor yenilmez
 06/04/2025 Sincan Belediye Ankaraspor - 24Erzincanspor 24Erzincanspor ligdeki son 10 maçında hiç kazanamadı  Sincan Belediye Ankaraspor yenilmez
 06/04/2025 Batman Petrolspor - İnegölspor Batman Petrolspor ligde evindeki son 13 maçında hiç kaybetmedi  Batman Petrolspor yenilmez
 06/04/2025 GMG Kastamonuspor - Kırklarelispor GMG Kastamonuspor ligdeki son 15 maçında hiç kaybetmedi  GMG Kastamonuspor yenilmez
 06/04/2025 Fethiyespor - Kepezspor FAŞ Fethiyespor ligde evindeki son 8 maçında hiç kaybetmedi  Fethiyespor yenilmez
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 02/04/2025 Anadolu Üniversitesi vs Kırşehir Futbol SK
 02/04/2025 Düzcespor vs Bornova 1877
 02/04/2025 Ergene Velimeşe vs 23 Elazığ Futbol Kulübü
 02/04/2025 Kahramanmaraşspor vs Bursaspor
 02/04/2025 Muş Spor Kulübü vs Bulvarspor
 02/04/2025 Silifke Belediye Spor vs Belediye Kütahyaspor
 02/04/2025 Tokat Bld Plevnespor vs Artvin Hopaspor
 06/04/2025 Anadolu Üniversitesi vs Düzcespor
 06/04/2025 Muş Spor Kulübü - Tokat Bld Plevnespor Tokat Bld Plevnespor ligde deplasmandaki son 7 maçında hiç kazanamadı  Muş Spor Kulübü yenilmez
 06/04/2025 Bursaspor - 23 Elazığ Futbol Kulübü 23 Elazığ Futbol Kulübü ligdeki son 5 maçında hiç kazanamadı  Bursaspor yenilmez
 06/04/2025 Silifke Belediye Spor - Bornova 1877 Bornova 1877 ligdeki son 10 maçında hiç kazanamadı  Silifke Belediye Spor yenilmez
 06/04/2025 Muş Spor Kulübü - Tokat Bld Plevnespor Muş Spor Kulübü ligde evindeki son 12 maçında hiç kaybetmedi  Muş Spor Kulübü yenilmez
 06/04/2025 Bursaspor - 23 Elazığ Futbol Kulübü Bursaspor ligde evindeki son 13 maçında hiç kaybetmedi  Bursaspor yenilmez
 06/04/2025 Anadolu Üniversitesi - Düzcespor Anadolu Üniversitesi ligde evindeki son 9 maçında hiç kaybetmedi  Anadolu Üniversitesi yenilmez
SON YORUMLANANLAR
  • HABERLER
  • VİDEOLAR
HABER ARŞİVİ

Web sitemize nasıl ulaştınız?


NAMAZ VAKİTLERİ
HAVA DURUMU
HABER ARA
YUKARI